Dlaczego nauczyciel nie daje dobrych ocen?

W szkole podstawowej dzieci często mają bardzo ładne oceny bez większego wysiłku. Szczególnie zdolne pociechy podczas nauczania początkowego nie muszą wkładać większego wysiłku, żeby dostać na koniec roku świadectwo z paskiem. Jednak w szkole średniej może czekać je spore zaskoczenie, kiedy okaże się, że zdobywanie ocen nie przychodzi już tak łatwo. Wtedy pojawia się pytanie, czy to przypadkiem nie wina nauczyciela.

Jego wymagania w szkole są zbyt wysokie?

Im lepsza szkoła, tym wyższe są wymagania nauczyciela, bez względu na przerabianą podstawę programową. Dzieci, które wybierają się do najlepszego liceum albo technikum w mieście, muszą przygotować się na to, że ich oceny przez większą część czasu będą dalekie od ideału. Jednak właśnie w takich szkołach przygotowanie do matury z konkretnego przedmiotu jest najlepsze. Jeśli komuś zależy na ocenach, powinien pójść do mniej znanej placówki, w której poziom jest niższy, ale przy takiej decyzji musi liczyć się z tym, że nie uda mu się napisać matury doskonale bez wykładanie w to swojej własnej, pozaszkolnej pracy.

Program jest zbyt skomplikowany dla większości dzieci

W szkole średniej wchodzi się już w rozszerzenia z konkretnych przedmiotów. To zawsze znacznie trudniejsze partie materiału i wielu młodych ludzi nie jest w stanie sobie samodzielnie poradzić. Wtedy do gry mogą wejść korepetytorzy, którzy przerobią z nimi materiał omawiany na lekcjach, ale nawet on nie zagwarantuje im ocen na najwyższym poziomie. Niestety w szkole średniej wielu uczniów nie będzie w stanie skupić się jednocześnie na efektywnej nauce z najważniejszych przedmiotów i wyciągnięciu świadectwa z paskiem. Jeśli ktoś w pierwszej kolejności stawia na maturę, to zapewne nie będzie miał doskonałych ocen.

Dziecko w ogóle się nie stara

Czasami wina jest po stronie dziecka. Rodzice często nie chcą przyznać otwarcie, że ich pociecha jest leniwa albo w ogóle nie interesuje się szkołą. Nie ma w tym niczego złego, jeśli tylko dziecko rozwija się poza nią, pracuje albo ma na siebie konkretny plan, który konsekwentnie realizuje. Rodzice mogą być jednak niezadowoleni, kiedy niskie oceny pojawiają się, a dziecko nie stara się i nie pracuje, żeby coś z nimi zrobić. Czasami nawet duży wysiłek z ich strony nie wystarczy, żeby się podciągnąć, ale jeśli złe oceny wynikają z niechęci do nauki i braku zaangażowania, to rodzic musi coś zrobić z nastawieniem dziecka.